Autoclubs naar rechter om milieuzones

Steeds meer grote steden stellen milieuzones in. Dat is een doorn in het oog van liefhebbers van klassieke auto's. Daarom stapt de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) samen met tientallen klassieke-autoclubs naar de rechter. Ze willen het instellen van milieuzones tegengaan.

'Milieuzones kosten de belastingbetaler miljoenen en leveren voor het milieu niets op. Bovendien mag elke stad zijn eigen voorwaarden aan zo'n zone verbinden. Daardoor is het voor de automobilist totaal onduidelijk wat hij wel of niet mag', zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.

De belangenclub sleept als eerste de gemeente Utrecht voor de rechter. Dat is de eerste stad in Nederland waar een milieuzone werd ingevoerd. De KNAC eist dat de maatregel wordt teruggedraaid. 'Utrecht kan beter het vuile openbaar vervoer met zijn rokende, dieselgestookte stads- en streekbussen aanpakken. Die mogen wél gewoon de milieuzone in.'

Oude cijfers
Diverse belangenclubs waaronder de BOVAG en KNAC wijzen ook op de hoge kosten van cameratoezicht en handhaving in de milieuzones. De gemeente Utrecht zou de invoering van de milieuzone op oude cijfers hebben gebaseerd. Omdat het belastingvoordeel op klassieke auto's is beperkt, zijn er inmiddels veel minder oude auto's op de weg. Toch maken gemeenten hoge kosten voor handhaving van de milieuzones.