Strengere cockpitregels bij vliegmaatschappijen

Luchtvaartmaatschappijen en -autoriteiten in verschillende landen hebben donderdag besloten dat er te allen tijde ten minste twee bemanningsleden aanwezig moeten zijn in de cockpit van een vliegtuig. De besluiten zijn genomen in navolging van de crash in de Franse Alpen eerder deze week, die naar het zich laat aanzien opzettelijk werd veroorzaakt door de copiloot.

Prijsvechters in Europa als Norwegian Air Shuttle en EasyJet besloten, net als het Canadese Air Canada, dat er minimaal twee bemanningsleden in de cockpit moeten zijn zolang het toestel zich in de lucht bevindt. Duitse maatschappijen, waaronder Lufthansa en Air Berlin, zijn van plan 'zo snel mogelijk' vergelijkbare regels in te voeren.

Na de terreuraanslagen in de Verenigde Staten in 2001 besloten de Amerikaanse autoriteiten al tot strengere regels voor de bemanning in de cockpit. De procedures werden in Europa en Canada niet overal overgenomen. Deze regels stellen onder meer dat een steward of stewardess de deur van de cockpit dient te blokkeren als deze geopend is. Doorgaans gebeurt dit met een trolley. Als een piloot de cockpit verlaat om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan, moet een steward of stewardess zijn plek in de cockpit innemen.

Sommige Europese maatschappijen, zoals Finnair en het Tsjechische CSA, hanteren al langer vergelijkbare procedures.

Volgens het Franse openbaar ministerie sloot de copiloot van het noodlottige toestel van Germanwings zich op in de cockpit toen de gezagvoerder deze even had verlaten. Vervolgens zette hij de daling in en liet hij het toestel te pletter slaan tegen een bergwand. Alle 150 inzittenden vonden de dood.

Voortaan altijd twee bemanningsleden in de cockpit (Foto: Novum)
Voortaan altijd twee bemanningsleden in de cockpit (Foto: Novum)