Autodiefstallen in twintig jaar niet zo laag

Het aantal gestolen auto's was niet eerder zo laag sinds de metingen begonnen in 1995. Vorig jaar zijn 10.712 aangiften van diefstal gedaan, duizend minder dan vijf jaar geleden. In 2000 lag dit aantal nog boven de 25 duizend. Dat bleek dinsdag uit een rapport over de diefstalcijfers 2014 van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc).

"De jarenlange samenwerking tussen partijen bij de aanpak van voertuigcriminaliteit blijkt zijn vruchten af te werpen", zegt Titus Visser, directeur van AVc. "Ook beveiligen autofabrikanten hun nieuwe modellen steeds beter tegen diefstal. De diefstalcijfers van de nieuwste modellen van Volkswagen, BMW en Mercedes zijn gedaald met 17 tot 25 procent ten opzichte van 2013.

De keerzijde hiervan is dat modellen tussen de twee en vijf jaar oud, die minder goed beveiligd zijn, momenteel het meest in trek zijn bij autodieven. De Volkswagen Golf werd vorig jaar het meest gestolen, ook Audis en BMWs waren gewild. Opvallend is de stijging van het diefstalrisico van de Land Rover Evoque. In totaal werden 88 van de 2615 (3,4 procent) van dit type gestolen in 2014.

"Veel van deze gestolen auto's worden getransporteerd naar landen in het Oostblok. In een derde van de gevallen worden de voertuigen gedemonteerd en in losse onderdelen verkocht, die komen ook weer op de Nederlandse markt terecht", zegt Visser.

Om het stelen van auto's minder aantrekkelijk te maken voor criminelen en om het aantal autodiefstallen verder terug te dringen hebben politie, RDW en Verzekeraars samen een speciaal aangiftepunt ingericht. Hierdoor zijn gestolen auto's al binnen één of twee uur na de aangifte geregistreerd en kan de opsporing beginnen.

"Maar autodieven zitten niet stil, over een of twee jaar hebben zij misschien weer foefjes gevonden om de laatste systemen te kraken", waarschuwt hij. "Criminelen opereren namelijk in internationale organisaties, die steeds professioneler worden."