Bij Top 40 tellen nu ook sociale media mee

De Top 40 gaat vanaf komende week ook de vermelding van liedjes op sociale media mee tellen bij de berekening van de lijst. Dat heeft Erik de Zwart vrijdagmiddag bekendgemaakt op het grote feest ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het muziekfenomeen.

De andere factoren op basis waarvan de lijst wordt samengesteld zijn airplay, streaming en eigen onderzoek via een vast panel. "Wij gaan bijhouden hoe vaak bepaalde nummers worden genoemd op Twitter, YouTube, Instagram en Facebook", legt woordvoerder Rens Muller van de Top 40 uit. "Op die manier willen we sneller een buzz rond bepaalde tracks signaleren." Het gaat overigens alleen om Nederlandse commentaren die worden gepost. "Als iemand uit Nederland een term als 'heavy shit' gebruikt, kunnen wij dat niet traceren als een commentaar van iemand uit Nederland", legt hij uit.

Vooralsnog wordt alleen de vermelding gebruikt in de berekening en geen kwalificatie of de quote positief of negatief is. "Maar het is wel ons streven om dat in de toekomst te gaan doen", voegt Muller er aan toe. Hoe de verhouding tussen de verschillende ingrediënten van de lijst precies is, wil hij niet zeggen. "Dat is en blijft het geheim van de Top 40. Maar een nummer wordt pas in de lijst opgenomen als hij in minimaal twee van de vier categorieën voorkomt."

In het verleden werden ook downloadcijfers meegeteld, maar hier is deze lijst mee gestopt omdat er met deze gegevens te gemakkelijk gesjoemeld kon worden.