Details over Final Fantasy XV gevechtssyteem

Wat we tot nu toe weten over Final Fantasy XV's gevechtssysteem is dat er één knop is om aan te vallen. Maar hoe werkt het dan met magic? Hoewel hij niet in details wou treden heeft Hajime Tabata wel interessante dingen onthuld over het gevechtsmechanisme.

In een gevecht hoeven spelers maar één knop in te drukken om aan te vallen, door de knop ingedrukt te houden of door herhaaldelijk in te drukken zal het personage van de speler een serie van standaard aanvallen uitvoeren. Dit ziet eruit als de basis van gevechten zoals we al in trailers en gameplaybeelden hebben gezien. Naast de standaard aanvallen zullen er ook gecombineerde aanvallen zijn, die je dus met je partymembers uitvoerd en sterker zijn dan de aanvallen die je personage in zijn eentje kan. "We werken nog steeds aan deze manier van aanvallen, maar we zijn van plan het zo te brengen dat de speler moet letten op zijn timing, wanneer hij de knop moet indrukken." aldus Tabata. Ook zijn er dingen als ontwijken en counteren waarbij de speler de aanvalknop moet gebruiken, maar dit is meer voor ervaren spelers. "Ontwijken is een geadvanceerde techniek die opnieuw timing vergt, met een risico om te falen." zei Tabata. Dan zijn er ook nog de wapens, sommige zullen een speciale aanval hebben die wordt uitgevoerd door een bepaalde knop in te drukken.

In de laatste trailer vecht Noctis niet alleen met een zwaard maar wordt hij ook gezien met een speerachtig wapen. Tabata legde uit dat je Noctis kunt uitrusten met meerdere wapens. "Je kan Noctic uitrusten met meerdere wapens tegelijk maar je kiest wel een hoofd-wapen, je kan tijdens een gevecht ook van wapen verwisselen zodat je verschillende aanvallen kan uitvoeren." zei Tabata. Combinaties en de kracht van de wapens zullen verschillen, zo kan het ene wapen krachtig zijn maar heeft geen speciale aanvallen en het andere wapen is juist niet zo sterk, maar heeft wel een speciale aanval, zo blijft elk wapen uniek. Het zoeken naar en vinden van wapens zal één van de objectieven zijn voor spelers.

In elke Final Fantasy-game zit MP oftewel mana points, alleen in Final Fantasy XV zal dat niet gebruikt voor magie en juist wel voor speciale aanvallen. "De magie in Final Fantasy XV is uniek en zal niet je typische 'gebruik MP'- model zijn. MP wordt gebruikt voor speciale acties zoals het warpen met je zwaard of het ontwijken van aanvallen. Met het ontwijken kan je de knop ingedrukt houden zodat je constant blijft ontwijken, maar dat zal dus ook je MP leeg laten lopen." aldus Tabata. Dan zijn er ook nog de summons, die volgens Tabata alleen gedaan kunnen worden door Noctis. "De summons in Final Fantasy XV zijn de belichaming van de planeets kracht die alleen gebruikt kunnen worden door Noctis." Tabata zei niks over of het mogeijk zou zijn dat andere characters de summons kunnen gebruiken zoals in Final Fantasy VI.


Warpen met je zwaard