Loskomen van sportschool soms worstelpartij

De algemene voorwaarden van sportschoolketens zijn vaak onredelijk. Zo houden de sportscholen zich niet aan incassoregels en kan het moeilijk zijn tussentijds het abonnement op te zeggen, ook al zijn daar geldige redenen voor. Dat meldt de Consumentenbond dinsdag op basis van onderzoek naar de prijzen en voorwaarden van acht sportschoolketens.

Bij een mislukte incasso zijn bedrijven volgens de wet verplicht eerst een schriftelijke herinnering te sturen met de mogelijkheid het bedrag binnen twee weken zonder extra kosten te betalen. Vier van de acht sportscholen brengen bij te laat betalen echter direct of na een week kosten in rekening. Twee sportschoolketens verklaren ten onrechte dat zij bij een mislukte incasso in een keer alle resterende termijnen van het lidmaatschap mogen innen.

Volgens de Consumentenbond komen verder veel klachten binnen over het opzeggen van een sportschoolabonnement. Branchevereniging Fit!vak hanteert de regel dat een tussentijdse opzegging mogelijk is in het geval van een verhuizing, langdurige blessure of ziekte. In de praktijk blijkt dat veel sportschoolketens er eigen regels op nahouden. Zo meldt een sportschool dat opzegging alleen mogelijk is bij ernstig ziekte of overlijden en weigerde een andere sportschool zelfs in eerste instantie het vooruitbetaalde abonnementsgeld van een overleden vrouw te retourneren. De keten heeft dit uiteindelijk alsnog gedaan.

Vijf van de acht onderzochte ketens zijn aangesloten bij de branchevereniging Fit!Vak, maar blijken zich toch niet altijd aan de regels te houden. De Consumentenbond heeft de branchevereniging en de sportschoolketens aangesproken op de voorwaarden. Fit!vak gaat de ketens extra controleren. Een aantal van de onderzochte sportscholen zegt in de praktijk makkelijker te zijn dan op papier, maar de Consumentenbond wil dit in de voorwaarden terugzien.