'Klant moet profiteren van overname Ziggo'

Kabelaar Ziggo moet haar klanten maximaal laten profiteren van de overname van het bedrijf door het moederbedrijf van UPC. Consumenten moeten na de overname het beste van beide bedrijven krijgen. Dat wil de Consumentenbond, die daarvoor donderdag een oproep plaatste op zijn website.

In het aanbod van de twee kabelexploitanten zijn namelijk grote verschillen, aldus de Consumentenbond. Zo gebruiken UPC en Ziggo bijvoorbeeld nu ieder een andere versleuteling van het tv-signaal, zodat de apparatuur van de ene provider niet geschikt is voor het netwerk van de ander. De Consumentenbond verwacht dat het nieuwe Ziggo uiteindelijk kiest voor één systeem voor alle klanten.

"Wij hebben geïnventariseerd wat UPC en Ziggo nu wel en niet goed geregeld hebben op het gebied van televisie", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Het zou de provider sieren als zij consumenten het beste van het oude Ziggo en UPC gaat bieden."

De bond wil voorkomen dat bij de fusie veel dingen mis gaan, zoals bij de fusie van Casema, Multikabel en At Home tot Ziggo in 2008. Toen kwamen in zes dagen tijd ruim vijftienduizend klachten binnen bij de Consumentenbond, met name over het uitvallen van de internetverbinding en de zeer slecht bereikbare klantenservice.