Duitse spoorstaking treft nu ook passagiersvervoer

Het treinverkeer op de Duitse sporen is sinds het begin van een grote machinistenstaking 'uitgedund, maar grotendeels stabiel'. Woensdagmiddag begon een staking bij het goederenverkeer, donderdag om 02.00 uur voegden machinisten voor passagierstreinen zich hierbij. Zowel op korte als op lange trajecten wordt gestaakt, meldt het Duitse persbureau dpa.

In een verklaring wordt gesproken van 'massale schade' voor reizigers en pendelaars. Ook voetbalsupporters en mensen die het 25-jarig jubileum van de val van de Berlijnse Muur zondag willen bijwonen worden door de staking getroffen. Voor donderdag en vrijdag zijn al vervangende dienstregelingen bekend. Die van zaterdag en zondag volgen later.

Voor het regionale treinverkeer lopen de gevolgen van de staking uiteen. In het noorden van Duitsland reed meer dan dertig procent van de treinen, in het zuiden lag dat aantal rond de veertig procent. Het oosten van het land werd zwaarder getroffen door de actie. Daar reed maar vijftien tot dertig procent van de treinen volgens schema.

De staking wordt georganiseerd door machinistenvakbond GDL en duurt tot en met maandag. Als de bestuurders het de volle 109 uur volhouden, wordt het de langste staking bij de Duitse spoorwegen ooit.

Ruim twee weken geleden staakte het personeel ook al. Dat duurde toen vijftig uur. De GDL wil met de actie werktijdverkorting en een loonsverhoging van vijf procent afdwingen. De belangrijkste twistappel tussen de bond en de bedrijfsleiding is echter de eis van de GDL om ook ander treinpersoneel dan alleen machinisten te mogen vertegenwoordigen.