Framerate CoD:AW beter op Xbox One

Jawel, je leest het goed. De Xbox One doet het qua framerate in Call of Duty: Advanced Warfare beter dan de PlayStation 4. Een kanttekening is echter wel op zijn plek: de PlayStation 4 produceert een hogere resolutie.

Digital Foundry, de gametechnologiewaakhond van Eurogamer, voerde uitgebreide tests uit op beide consoles en kwam tot de conclusie dat de Xbox One-versie van de nieuwe Call of Duty vloeiender draaide dan de PlayStation 4-versie. Digital Foundry: "Over het algemeen is te zien dat de details van textures, schaduwen en dergelijke op de Xbox One nauwelijks verschillen van de PlayStation 4-versie. Wel is opgevallen dat het gemiddelde aantal frames per seconde hoger is op de console van Microsoft".

Hier moet bij opgemerkt worden dat de Xbox One-versie draait op een resolutie van 1360x1080 (welke opschaalt naar 1920x1080 bij rustige scenes) en de PlayStation 4-versie op een volledige 1920x1080-resolutie. Laatstgenoemde komt dus met een prijs: tijdens de tests was te zien dat gedurende drukke scenes, bijvoorbeeld bij het gooien van 'threat grenades' die een gebied afzoeken naar vijanden, de framerate op de PlayStation 4 daalt naar ergens in de 40 fps, terwijl de Xbox One te allen tijde de volledige 60 fps kon vasthouden, op enkele cutscenes na.

De reden waarom de Xbox One netjes aan een solide framerate vasthoudt, is waarschijnlijk de zogenaamde 'adaptive V-sync'. Deze technologie zorgt er voor dat wanneer de hardware op enig moment ineens veel te verduren krijgt, de v-sync aangetrapt wordt om zogenaamde 'tearing' te elimineren, terwijl het op andere momenten uitgeschakeld staat. Tearing is een fenomeen waarbij een eerder weergegeven frame overschreven wordt door een nieuw frame terwijl de eerste nog zichtbaar is. In de praktijk kan deze techonologie er juist voor zorgen dat er meer tearing optreedt en omdat de PlayStation 4 gebruik maakt van permanente v-sync, zijn kortstondige vertragingen in het beeld eerder zichtbaar.