'Lancering RTL goede zaak voor Nederlandse tv'

De komst van de commerciële televisie is een verrijking geweest voor het Nederlandse medialandschap. "Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld denk ik dat het een goede zaak is geweest", zegt Maarten Reesink, tv-deskundige en docent televisie aan de UvA, tegen Novum Nieuws. Het is deze maand 25 jaar geleden dat de eerste commerciële zender RTL-Véronique, de voorloper van RTL, werd gelanceerd.

"Het heeft het televisieaanbod voor de kijkers beter gemaakt, dus is het vanuit cultureel perspectief in zijn algemeenheid niet slecht geweest", vervolgt Reesink. "Als je een wat bredere insteek neemt heeft het natuurlijk ook een redelijk grote en succesvolle industrie in Nederland opgeleverd. Nederland is een redelijk prominent televisieland geworden."

De deskundige vindt John de Mols realityshow Big Brother absoluut het hoogtepunt van 25 jaar commerciële televisie in Nederland. "Dat was zo'n geweldig succes: De Mol heeft een nieuw genre gecreëerd en het verdienmodel op televisie op zijn kop gezet", motiveert hij. "Dat is wel de bijzonderste."

Kijkend naar de RTL-historie springt volgens Reesink Goede Tijden, Slechte Tijden in het oog. "Op het gebied van drama. Hoewel sommigen dat het dieptepunt van drama vinden, vooral in de beginjaren. Maar dat is op dat gebied toch wel een heel bijzonder project geweest. En nog steeds eigenlijk."

Op RTL 4 wordt het 25-jarig jubileum maandag gevierd met een grootse liveshow. In het twee uur durende RTL 25 jaar: Het Vergeten Kind worden dromen vervuld van honderden kinderen die noodgedwongen opgroeien in opvangcentra. Op 1 november volgt een dag vol herhalingen van de succesvolste programma's uit de RTL-historie. Die avond staat Ik Hou van Holland geheel in het teken van het jubileum.