'Dienstverlening banken nog niet beter'

Nederlandse banken hebben hun dienstverlening aan klanten nauwelijks verbeterd sinds in 2008 de financiële crisis uitbrak. Dat komt woensdag naar voren uit een onderzoek van het televisieprogramma EénVandaag onder ruim zeshonderd bankmedewerkers. Volgens een derde van de ondervraagden is de service van banken zelfs slechter geworden.

Nog eens een derde stelt dat de dienstverlening de afgelopen zes jaar grofweg gelijk is gebleven. Bijna de helft van de medewerkers zegt soms nog spanning te ervaren tussen de producten die ze verkopen en het belang van klanten. Ruim een op de tien ervaart dat verschil in belangen zelfs vaak.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) keurt het af dat banken producten verkopen die niet in het belang zijn van klanten. Die spanning zou er volgens voorzitter Merel van Vroonhoven van de waakhond niet moeten zijn, zo stelt ze tegen het televisieprogramma. Banken die dat wel doen hebben volgens haar 'geen bestaansrecht'.