NPO scoort in Cannes met documentaires en drama

De publieke omroep heeft op de internationale tv-beurs Mipcom in Cannes dit jaar hoge ogen gegooid met zijn documentaires en dramaseries. Bij de documentaires is vooral Tegenlicht van de VPRO populair. Zenders in Scandinavië, Spanje, Duitsland, Polen, Rusland, Taiwan, Zuid-Korea, Hong Kong en Argentinië hebben afleveringen gekocht.

De dramaseries Van God Los en De Prooi van BNN-VARA zijn op weg naar België. "Nederlandse documentaires zijn al langere tijd populair in het buitenland", licht Kaisa Kriek, salesmanager van de NPO, donderdag toe in een verklaring.

Ook de jeugddramaseries De Leeuwenkuil en De Vier van Westwijk (AvroTros) zijn binnenkort te zien op de Belgische televisie. De afgelopen vijf jaar groeide de vraag naar Europese dramaseries, dus ook voor Nederlands drama en jeugddrama.

Verder hebben Frankrijk en Duitsland een flink pakket jeugddocumentaires van Dok Junior (KRO-NCRV) gekocht. België was ook te porren voor de infotainmentprogramma's Freek in het Wild (VPRO) en Floortje naar het Eind van de Wereld (BNN-VARA). Dat programma is ook in vliegtuigen van Air France-KLM te zien.