Rekenkamer wil meer geld voor onderhoud asfalt

Het kabinet trekt te weinig geld uit voor het onderhoud van de autowegen in Nederland. Tot en met 2020 moet zevenhonderd miljoen euro extra worden uitgetrokken om de kwaliteit van het wegennet op peil te houden. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer in een woensdag gepubliceerd rapport over de instandhouding van het wegennet.

In 2011 hoogde minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) het bedrag voor onderhoud weliswaar op, maar onderzoek van de rekenmeesters wijst nu uit dat zij zevenhonderd miljoen euro te weinig heeft gerekend. Schultz heeft tot nu toe alleen driehonderd miljoen euro extra gereserveerd, maar pas na 2020.

Achterstallig onderhoud kan er volgens de Rekenkamer toe leiden dat de maximumsnelheid op bepaalde wegen omlaag moet omdat het wegdek niet meer aan de normen voldoet. Dat gebeurde sinds 2012 al op 71 locaties. Ook kan gevaar ontstaan voor vrachtwagens, bussen en ander zwaar verkeer op bruggen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd dit verkeer al van negen bruggen en viaducten geweerd.

In een reactie op het rapport laat Schultz weten niet op voorhand alle risico's af te willen dekken. Ze reserveert budget 'als de veiligheid of de doorstroming in het geding is'. De bewindsvrouw vindt bij achterstallig onderhoud een zekere mate van spanning bovendien aanvaardbaar, schrijft ze.

De conclusies zijn opmerkelijk, omdat VVD en PvdA in 2012 in het aangepaste regeerakkoord afspraken juist te bezuinigingen op infrastructuur. Afgesproken werd structureel 250 miljoen euro te korten om de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie ongedaan te kunnen maken.