Media Markt wil minder filialen openen

Electronicaketen Media Markt is van plan om minder nieuwe vestigingen te openen en meer in te zetten op online verkoop. Dat zegt topman van moederbedrijf Media-Saturn Pieter Haas woensdag in de Süddeutsche Zeitung. Volgens hem kan in een modern bedrijf de handel vanuit een fysieke winkel niet meer leidend zijn.

"We schroeven het tempo terug, omdat we inmiddels overal goed zijn vertegenwoordigd", zegt Haas in de Duitse krant. Hij ziet nog wel kansen voor nieuwe fysieke filialen in Rusland, Turkije en enkele plaatsen in Duitsland. "Natuurlijk zullen we ook nog wel wat filialen sluiten of verhuizen. Onder de streep worden het er de komende jaren niet meer en niet minder."

Media-Saturn wil de komende drie jaar online groeien, zodat tien procent van de omzet ongeveer daaruit komt. "Dat zou genoeg moeten zijn om ook online een leidende rol te spelen." Het concern haalt nu ongeveer zeven procent van de omzet uit de webwinkel. Van de totale elektronicamarkt in Duitsland wordt twintig procent al online gekocht.

Volgens Haas zal Media Markt er minder voor gaan kiezen om prijsleider te zijn. "De markt is veranderd en een fysieke speler kan niet meer de goedkoopste zijn. We hebben namelijk andere kosten dan een pure online verkoper."

Media Markt en Saturn hebben wereldwijd 980 vestigingen in zestien landen. De totale omzet bedroeg vorige jaar meer dan twintig miljard euro. Media Markt heeft in Nederland 45 vestigingen, waaronder de recent tot Media Markt omgebouwde vestigingen van Saturn.