Alpe d'Huzes ziet opbrengst ruim halveren

De negende editie van Alpe d'Huzes heeft ruim 13,5 miljoen euro opgebracht. Hoewel dat in 2013 nog ruim 29 miljoen euro was spreekt de organisatie zondag van een 'prachtig' bedrag.

De sponsorfietstocht raakte vorig jaar in opspraak toen bleek dat oprichter Coen van Veenendaal in 2011 ruim 160.000 euro had gedeclareerd via een bv terwijl het evenement draait op vrijwilligers. Ook werden onregelmatigheden ontdekt bij vijf projecten. Stichting Alpe d'Huzes stelde een nieuw bestuur aan en kwam met talrijke 'verbetermaatregelen' om een nieuwe start te maken.

Voorzitter Johan van der Waal overhandigde de cheque zondag in Aalsmeer aan Jan-Willem Förch van KWF Kankerbestrijding. "Alpe d'Huzes heeft een roerig jaar achter de rug, maar met een opbrengst van meer dan dertien miljoen zijn we nog steeds de grootste particuliere fondsenwervingsactie in Nederland", zegt hij in een verklaring.

"Alpe d'Huzes zijn wij samen: deelnemers, vrijwilligers, donateurs en supporters", ging Förch verder. "Samen hebben we hetzelfde doel: we willen dat er niemand meer dood gaat aan kanker en daar zetten we ons altijd maximaal en volkomen belangeloos voor in. Iedere euro voor onderzoek telt, dus 13,5 miljoen euro is een waanzinnig mooi bedrag."

Ook KWF Kankerbestrijding is positief gestemd. "Het draait niet alleen om het geld dat is opgehaald, maar ook om bewustwording en verwerking", zei wervingsmanager Jan-Willem Förch. "De saamhorigheid was afgelopen juni groter dan ooit en dit prachtige eindbedrag is een mooie afsluiting van wederom een succesvolle editie."

Alpe d'Huzes is een actie waarbij deelnemers geld bijeenbrengen om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen kanker. Dat doen ze door de Alpe d'Huez in Frankrijk tot maximaal zes keer op één dag te beklimmen. Alpe d'Huzes bevordert en ondersteunt (wetenschappelijk) onderzoek naar kanker.