'Online bestedingen eerste halfjaar gestegen'

De online bestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2014 met zes procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt veroorzaakt door de zeventien procent omzetgroei van webwinkels. De online bestedingen in diensten, zoals het boeken van een vakantie, daalde echter met drie procent. Dat concludeert onderzoeksbureau GfK uit onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org.

GfK verwacht ook over het hele jaar een stijging in online bestedingen van zes procent ten opzichte van vorig jaar. Waar de bestedingen in het eerste halfjaar 6,58 miljard euro bedroegen, verwacht GfK over het hele jaar een bedrag van 13,5 miljard euro. Er zijn in het eerste halfjaar 53 miljoen aankopen gedaan, wat volgens GfK aan het eind van 2014 110 miljoen zal zijn.

Het succes van webwinkels is volgens de onderzoekers opvallend, omdat fysieke winkels hun verkoop met vier procent zagen dalen. Vooral het aantal mobiele kopers neemt toe. In de eerste helft van dit jaar heeft 34 procent van de online kopers iets besteld met een tablet of smartphone.