Duivenkomedie wint filmfestival Venetië

Het komische drama A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence van de Zweedse regisseur Roy Andersson heeft zaterdagavond de Gouden Leeuw gewonnen op het filmfestival van Venetië. De 71e editie van het Italiaanse festival werd voor de rest gekenmerkt door de enorme hoeveelheid films over deprimerende onderwerpen als recessie, dood en oorlog.

De Zilveren Leeuw voor beste regie was voor de Rus Andrej Koncalevski, voor The Postman's White Nights. Het drama vertelt over een afgelegen Russisch dorpje dat slechts via een postboot over een uitgestrekt moeras in verbinding met de buitenwereld staat.

De grote juryprijs was voor The Look of Silence van de Texaan Joshua Oppenheimer. De documentaire toont een Indonesische familie die na een genocide oog in oog komt met de moordenaars van een van de broers.

De prijzen voor beste acteur en beste actrice gingen naar Adam Driver en Alba Rohrwacher. Beiden waren te zien in Hungry Hearts van de Italiaan Saverio Costanzo, over een verliefd stel dat in New York in een levensbedreigende situatie terechtkomt.

De Marcello Mastroianni Award voor beste aanstormend acteertalent werd gewonnen door de Fransman Romain Paul voor zijn rol in Le Dernier Coup de Marteau, de tweede film van Alix Delaporte. Het tekstarme drama gaat over een 13-jarige jongen die opgroeit in een woonwagenkamp en moet zorgen voor zijn zieke moeder.

Het Indiase Court van Chaitanya Tamhane won de Luigi de Laurentiis Award voor beste debuutfilm alsook de Orrizonte Award voor beste film. Het drama vertelt over een lijk dat wordt gevonden in het riool van Mumbai. Een oude zanger wordt verdacht van het aanzetten tot de daad met een opruiend lied, waarna hij wordt berecht. De film toont het leven van de oude zanger, de rechter en de advocaten.