'Prijzen in reisreclames blijven onjuist'

Vakanties zijn nog altijd vaak niet te boeken voor de prijs waarmee de aanbieders reclame maken. Ruim tachtig procent van 54 onderzochte online aanbieders houdt zich niet aan de reclameregels. Dat stelt de Consumentenbond na eigen onderzoek. De consumentenorganisatie heeft de Autoriteit Consument en Markt gevraagd actie te ondernemen tegen de aanbieders.

De bond onderzocht aanbiedingen van reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busbedrijven, auto- en camperverhuurders en vakantiehuisverhuurders. Bij sommige van deze aanbiedingen verdubbelde prijs tijdens het boeken, bijvoorbeeld door de minimale verblijfsduur of boekingskosten te verzwijgen. Ook was het een aantal keer helemaal onmogelijk om een reis te boeken.

De reisorganisaties beloven in de Reclamecode Reisaanbiedingen, die onder meer is ondertekend door reisorganisatie ANVR, dat reisaanbiedingen altijd in redelijke mate beschikbaar moeten zijn voor de geadverteerde prijs. Ook moet de geadverteerde prijs inclusief onvermijdbare kosten zijn, zoals boekingskosten.