Soof en Jongens maken kans op Afficheprijs

De posters van de kookkomedie Soof en het drama Jongens maken kans op de veertiende Cinema.nl Afficheprijs. Ook Above Us All, en de documentaires Ne Me Quitte Pas en Poetins Olympische Droom zijn genomineerd. Dat heeft de vakjury dinsdagmiddag bekendgemaakt.

De poster van Soof toont hoofdrolspeelster Lies Visschedijk op een bed van rood fruit, een duidelijke verwijzing naar de poster van American Beauty, waarop Mena Suvari op een bed van rozenblaadjes ligt. Above Us All toont een man met een wolk van vogels boven zijn hoofd, dat lijkt op een stel hersens. Jongens toont twee jongens die in het water tegen elkaar aan hangen, Ne Me Quitte Pas een bos met twee dolende mensen en Poetins Olympische Droom een stoere Vladimir Poetin in een rood olympisch sportpak.

Maar liefst drie van de titels zijn uitgebracht door arthousedistributeur Amstelfilm. "Het niveau van de kleinere films was dit jaar beduidend hoger dan die van de grote publieksfilms", noteerde een van de preselectiejuryleden. Het publiek kan tot 1 oktober bepalen wat het beste Nederlandse filmaffiche is van het afgelopen jaar.

De veertiende Cinema.nl Afficheprijs bestaat uit een bedrag van 2500 euro en een wisseltrofee, een ingelijst affiche van de klassieker Jonge Harten, ontworpen door Titus Leeser. De winnaar wordt 2 oktober bekendgemaakt op het Nederlands Film Festival.

De vakjury van de veertiende Cinema.nl Afficheprijs bestond uit onder anderen Bor Beekman, filmredacteur bij de Volkskrant, visualeffectsspecialist Erik-Jan de Boer, Cinema.nl-eindredacteur Tibor Dekker en filmmaker Martin Koolhoven. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria, de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.


Soof en Jongens maken kans op Afficheprijs (Foto: Novum)