TomTom verkoopt meer inbouwnavigatie

TomTom heeft vorig kwartaal iets beter gepresteerd omdat het bedrijf meer ingebouwde navigatiesystemen verkocht. Het Nederlandse bedrijf zag tussen april en juni zowel omzet als winst toenemen, zo maakte het donderdag voorbeurs bekend. De verkoop van kant-en-klare navigatiekastjes nam echter wel verder af.

De totale omzet van het beursgenoteerde concern kwam uit op 252 miljoen euro. Dat is een procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Onder de streep hield TomTom daarvan negen miljoen euro over. Dat is een miljoen - of vijftien procent - meer dan een jaar eerder.

De omzetgroei moest dit kwartaal vooral komen van de verkoop van navigatie aan autofabrikanten, die de programmatuur dan in hun auto's inbouwen. De inkomsten uit het direct verkopen van navigatiekastjes leverde weer minder omzet op, een ontwikkeling die al een aantal jaar gaande is.

De consumententak van TomTom zag ook vorig kwartaal de inkomsten inzakken, met twee procent naar net geen 170 miljoen euro. De verkoop van programmatuur aan autofabrikanten steeg daarentegen wel, met een procent naar 31 miljoen.

"Onze consumententak heeft zich goed gehouden in het tweede kwartaal", zo stelt topman Harold Goddijn in een toelichting. Omdat de andere takken goed presteren, verhoogt TomTom zijn omzetverwachting. Het bedrijf gaat er nu vanuit 925 miljoen euro aan omzet te draaien, 25 miljoen meer dan tot nu toe verwacht.