NS tevreden over overgang naar chipkaart

De overgang van het papieren treinkaartje naar de eenmalige ov-chipkaart is goed verlopen. Dat zegt een woordvoerder van de NS in reactie op berichtgeving van Metro. FNV Spoor uit dinsdag kritiek in de forenzenkrant op het nieuwe systeem.

De bond stelt dat de druk aan het loket oploopt en dat lange rijen aan de balie ontstaan vanwege de trage treinkaartjesprinter. De NS zeg verrast te zijn door de kritiek. "Ook omdat geen FNV-bestuurder in staat was toelichting te geven op de exacte zorgpunten. Wij gaan dan ook graag met ze in overleg", aldus de woordvoerder.

Volgens de NS hebben balie- en andere medewerkers er juist voor gezorgd dat de invoering van het nieuwe systeem voorspoedig verliep. Op drukke stations waren er wel rijen maar in andere delen van het land was het relatief gezien rustig.

"In het nieuwe baliesysteem is veel tijd in gestoken, maar wij horen nog graag waar de zorgen van FNV nou precies zitten en waar er mogelijk kinderziektes zijn geweest, zodat we naar nog eens goed naar kunnen kijken", aldus de NS.

Sinds woensdag kan niet meer met een papieren kaartje worden gereisd. De NS zette honderden extra mensen in om de operatie in goede banen te leiden. Bij de Consumentenbond en het OV Loket kwamen wel honderden klachten binnen, maar die gaan nauwelijks over de overgang naar de chipkaart. Treinreizigers waren vooral boos over de financiële kwesties, zoals de toeslag van een euro op een wegwerpkaartje.