Reden voor moeizame verkoop PS4 in Japan

PlayStation 4 is een verkoophit met ruim zeven miljoen verkochte exemplaren. Het valt dan ook op dat in Japan, het land ver herkomst, de verkopen sterk achterblijven met minder dan tienduizend stuks per week.

Andrew House van SCE gaat nu dieper in op deze kwestie en geeft een aantal redenen voor de moeizame verkoop. De eerste is het feit dat het lastig blijkt om Japanse ontwikkelaars enthousiast te maken voor PS4: ''For whatever reasons, when we were evangelising around the platform, we were having a tougher sell with Japanese publishers and developers. There was a comfort level around PS3 that was playing into that.''

Een andere reden is de voorkeur van Japanse gamers. Zij focussen meer op handhelds: ''Compared to that, Japan is completely different. It's more portable-heavy, but the PS3 is catching up. Of course, after we announced PS4 in February, luckily publishers are showing an interest. But it's a completely different picture of readiness compared to western publishers.''

House noemt het gebrek aan 'secundaire gebruik' ook een gemis. Waar we in Amerika en Europa de PS4 multifunctioneel inzetten, wordt dit onvoldoende gedaan in Japan. House heeft er vertrouwen aan dat met de nodige support van Japanse developers alles in de toekomst goed gaat komen.

DriveClub bundel