KLM vindt vliegveld Lelystad nog niet nodig

Schiphol heeft vliegveld Lelystad voorlopig nog niet nodig om groei van het luchtvaartverkeer op te vangen. Topman van KLM Camiel Eurlings vindt dat de beoogde opening in 2018 te vroeg komt omdat de groeicijfers naar beneden zijn bijgesteld en vliegtuigen groter en stiller zijn geworden, zegt hij dinsdag in De Telegraaf.

Om vervoerders te trekken worden de tarieven die het nieuwe vliegveld zal hanteren mogelijk tot twee keer lager dan op Schiphol. Gevolg van die bodemprijzen is dat Lelystad nog zeker twintig jaar geen winst zal maken. Eigenaar Schiphol zal voor de kosten moeten opdraaien, wat weer ten koste gaat van luchthaven Schiphol, waar de tarieven dan juist zullen stijgen. Dat is dan weer slecht voor de concurrentie, denkt KLM.

Ook branchevereniging van vliegtuigmaatschappijen Barin ziet weinig in de luchthaven, die voorzitter Frank Allard als niet realistisch beschouwt. Ook vliegmaatschappijen Arke en Corendon zijn die mening toegedaan.

Woensdag en donderdag houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over het nut en de noodzaak van de luchthaven.