NS compenseert bij missen vlucht Schiphol

De NS en Schiphol beginnen volgende maand met een proef waarbij reizigers worden begeleid en gevolgd tot hun aankomst bij de juiste incheckbalie op de luchthaven. De zogenoemde Schiphol Garantie Service moet voorkomen dat vakantiegangers en zakenreizigers hun vlucht missen door een verstoring op het spoor, meldt de NS maandag.

"Mochten zich onderweg verstoringen voordoen dan zorgen wij ervoor dat je je vlucht alsnog haalt, of in het uiterste geval de kosten van een omboeking of zelfs de kosten van het ticket vergoed krijgt," zegt commercieel directeur van de NS Hans Peters.

De proef loopt van 14 juli tot 1 september. Ruim tienduizend klanten van de spoorwegen ontvangen deze week een brief waarin ze worden uitgenodigd mee te doen aan de test. De NS hoopt dat zich ongeveer 1500 klanten aanmelden. Gratis is dat echter niet, wie mee wil doen moet vijf euro betalen.

Maar volgens de NS weten reizigers 'daarmee zeker dat de reis goed wordt gepland en gevolgd'. "Indien nodig worden noodmaatregelen in gang gezet en eventueel zelfs restitutie verleend voor het omboeken van de vlucht, een hotelovernachting of het vliegticket."

Deelnemers kunnen via een speciale applicatie aangeven van welk treinstation ze vertrekken, op welke datum en tijd, wat hun vlucht en vluchtnummer is, met hoeveel personen ze zijn en of ze koffers bij zich hebben. De NS controleert vervolgens of zich tijdens de reis verstoringen of wijzigingen kunnen voordoen.

Als dat het geval is, krijgt de reiziger daarvan bericht en een nieuw reisadvies. Wanneer geen treinreisadviezen meer mogelijk zijn, wordt contact opgenomen met de reiziger en wordt gezocht naar een reismogelijkheid met bus of taxi. "Alles wordt op alles gezet om de reiziger zo snel mogelijk op Schiphol te krijgen", stelt de NS.

De Maatschappij voor Beter OV laat weten de 'flauwekultoeslag' van vijf euro 'een klap in het gezicht van de reiziger' te vinden. Volgens de organisatie worden treinreizigers uitgekleed. "Het extra in rekening brengen van iets dat gewoon deel zou moeten uitmaken van de kernactiviteit van het bedrijf staat haaks op de suggestie dat de reiziger op een, twee en drie staat."

De belangenorganisatie wil dat staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) ingrijpt, omdat de NS 'misbruik maakt van het zeer omstreden wetsartikel waarin staat dat reizigers worden uitgesloten van het recht op een schadevergoeding wanneer de vervoerder in gebreke blijft'.