Noordanus betreurt effect 'ludieke' homowijkactie

Burgemeester van Tilburg Peter van Noordanus (PvdA) vindt het 'vervelend' dat hij heeft bijgedragen aan een actie die de media en de samenleving op het verkeerde been heeft gezet. Zijn intentie was om homo-emancipatie onder de aandacht te brengen, laat hij donderdagmiddag weten via de gemeentesite. Hij biedt echter geen excuses aan.

Een projectontwikkelaar kondigde woensdag aan in Tilburg een omheinde homowijk op te zetten. De gemeente zei op de site van het bedrijf het initiatief te steunen, wat leidde tot verontwaardigde reacties, onder meer van homobelangenorganisatie COC Nederland. 's Avonds bleek dat het een promotiestunt was van Stichting Roze Maandag, de homodag van de Tilburgse kermis.

Noordanus spreekt van een ludieke actie, waaraan hij heeft meegewerkt omdat 'de acceptatie van homoseksuelen geen vanzelfsprekendheid is'. "Ik heb mijn medewerking concreet gemaakt door een algemene quote over homo-emancipatie ter beschikking te stellen", schrijft Noordanus. "Hierin geef ik aan dat ik burgemeester wil zijn van een tolerante stad die blij is met een gaycommunity binnen zijn stadsgrenzen."

De stichting heeft de publicitaire aandacht onderschat, vervolgt de burgemeester. "Voor mij reden om de Stichting Roze Maandag gisteren te vragen snel helderheid te bieden. Daarbij heb ik ook de impact van mijn quote onderschat."

Diverse media voelden zich geborneerd en hebben een boze brief naar Noordanus gestuurd. De hoofdredacties van onder meer NOS, NRC Handelsblad en Novum Nieuws zijn ontstemd. "Onze redacties hebben zeer concrete vragen gesteld over de echtheid van een homowijk in uw gemeente", schrijven Marcel Gelauff van de NOS en Peter Vandermeersch van NRC. "Uw afdeling voorlichting heeft zich urenlang onbereikbaar gehouden en uiteindelijk verwezen naar de site van de betrokken projectontwikkelaar, waarop uw burgemeester nadrukkelijk sympathiseert met dit initiatief."

Vandermeersch en Gelauff, die ook voorzitter is van het Genootschap van Hoofdredacteuren, schrijven dat de geloofwaardigheid van hun merken door de actie van de gemeente is aangetast. Ze zeggen zich te beraden op wat dit betekent voor de verhouding tussen de gemeente en hun redacties.