Huawei hijgt Nokia en BlackBerry in de nek

De kans is groot dat Huawei de komende kwartalen Nokia en BlackBerry voorbijstreeft op de Nederlandse telefoniemarkt. Het marktaandeel van het Chinese producent van smartphones groeit, terwijl BlackBerry en Nokia hun aandeel al kwartalen zien teruglopen. Dat meldt marktonderzoeker Telecompaper woensdag in een rapport over het eerste kwartaal.

Huawei is een relatieve nieuwkomer op de Nederlandse markt, maar heeft inmiddels een marktaandeel van drie procent, evenveel als BlackBerry en Nokia. Vooral BlackBerry holt achteruit, een jaar geleden was het aandeel van het Canadese merk nog twee keer zo hoog.

De drie merken vallen voorlopig nog in het niet bij Samsung en Apple. De Koreaanse en Amerikaanse concerns verdelen zeventig procent van de markt.

Vooral ouderen en jongeren hebben relatief vaak een telefoon van Huawei. Negentien procent van het klantenbestand van het merk zit tussen de 65 en 80 jaar, terwijl het marktgemiddelde negen procent is. Bij jongeren is dat 24 procent, tegen een gemiddelde van negentien procent.

Nokia heeft met 48 jaar gemiddeld de oudste gebruikers. Apple-gebruikers zijn met 37 jaar gemiddeld het jongst.