Oranjekoorts bij supermarktklanten gedaald

In de week voorafgaand aan het WK is de kooplust onder supermarktklanten voor Oranjeartikelen lager dan een week eerder. Dat concludeert GfK donderdag uit de verkoopcijfers van de afgelopen week. Volgens het onderzoeksbureau is de 'Oranjekoorts' dit jaar aanmerkelijk lager dan bij de vorige twee eindrondes.

Afgelopen week kochten 660 duizend huishoudens een Oranjegerelateerd product in de supermarkt. Dat komt overeen met 8,7 procent van de huishoudens. In de week ervoor was dat 9,4 procent. Voorafgaand aan Koningsdag kocht nog 14,5 procent van de huishoudens een Oranjeproduct.

De verkoop van producten die verwijzen naar het Nederlands elftal of het koningshuis heeft dit jaar tot nu toe geleid tot zestien miljoen euro extra omzet voor supermarkten, ten opzichte van een WK- of EK-loze periode. Tijdens het afgelopen EK, toen Oranje na de poulefase was uitgeschakeld, kwam de extra omzet uiteindelijk uit op 21 miljoen euro. Tijdens het WK in 2010, toen Nederland in de finale verloor, sleepten de supermarkten over de hele WK-periode 72 miljoen euro extra omzet binnen.

De totale supermarktomzet lag afgelopen week met 726 miljoen euro wel 2,1 procent hoger dan vorig jaar. Dat kwam door Pinksteren en doordat het barbecueweer was.