Bellen 0900-nummer kost maximaal een euro

Het bellen naar een klantenservice met een 0900-nummer kost voortaan maximaal een euro plus de eigen belkosten. De maatregel is een gevolg van nieuwe consumentenregels, die vrijdag ingaan. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

Met de nieuwe regels wordt de consument beter beschermd, aldus de ACM. Bedrijven kunnen niet langer bijvoorbeeld twintig cent per minuut vragen voor een consult. "Hiermee heeft het voor bedrijven geen zin om mensen lang in de wacht te zetten, zoals weleens gebeurde", aldus een woordvoerder.

De consument krijgt ook op andere manieren meer rechten, aldus de ACM. Zo worden overeenkomsten die per telefoon worden afgesloten alleen geldig als de consument er schriftelijk mee heeft ingestemd.

Bovendien gaat de bedenktijd voor een per telefoon afgesloten akkoord naar veertien dagen, evenals die van aankopen boven de vijftig euro aan de deur. Informeert de verkoper de klant niet goed over de bedenktijd, dan kan die tijd oplopen naar maximaal een jaar. Bij telefonische verkopen moet de consument deze zelfs eerst nog schriftelijk bevestigen. 

De ACM startte donderdag een campagne om consumenten bewust te maken van de nieuwe regels. "We willen ze op hun rechten wijzen, maar het is uiteraard beter als de consument weet wat zij kunnen vragen", aldus ACM.