Oranjekoorts in supers blijft nog achter

Supermarkten hebben dit jaar in de aanloop naar het WK iets minder succes met de verkoop van Oranjegerelateerde producten. Dat concludeert GfK donderdag uit de verkoopcijfers van de afgelopen week. De Oranje-index van het marktonderzoeksbureau stond vorige week op 65. In dezelfde week voorafgaand aan het vorige WK was dat 72.

Afgelopen week hebben bijna 720.000 huishoudens een Oranjegerelateerd product gekocht in de supermarkt. Dit komt neer op 9,4 procent van alle huishoudens. Ter vergelijking: voorafgaand aan Koningsdag kocht 14,5 procent een Oranjeproduct.

De Oranjekoorts onder supermarktconsumenten zwelt wel aan. Een week eerder had nog maar 6,7 procent van de huishoudens een WK-product gekocht. Mede hierdoor boekten supermarkten in de laatste twee weken van mei wel een hogere omzet dan verwacht. Dat leverde elf miljoen euro extra omzet op, concludeert GfK.

Dat de Oranjekoorts de afgelopen week toenam, noemt onderzoeker Joop Holla het 'Jumbo-effect'. Supermarktketen Jumbo lanceerde half mei een oranje huispak van Roy Donders. Dat is inmiddels al uitverkocht.

Waarom er minder Oranjeproducten worden verkocht dat vier jaar geleden, weet Holla niet precies. "Het Oranjegevoel lijkt wat minder groot, het vertrouwen in het voetbalelftal is wat lager." Mogelijk speelt ook mee dat het dit jaar de eerste keer Koningsdag was, en dat daardoor extra veel oranje producten zijn gekocht voor eind april. "Misschien dat daarom de koorts nu iets later op gang komt."