Meer duurzaam voedsel in boodschappenmand

Consumenten hebben het afgelopen jaar bijna elf procent meer uitgegeven aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel dan in 2012. Dat staat in de woensdag gepubliceerde Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University. De verkoop van duurzaam voedsel steeg voor het vierde jaar op rij.

De omzet van duurzaam voedsel steeg tussen 2012 en 2013 met 257 miljoen euro tot tweeënhalf miljard euro. De totale uitgaven aan duurzaam voedsel zijn sinds 2009 meer dan verdubbeld.

De omzet van producten zonder duurzaamheidskeurmerk daalde vorig jaar met 1,1 procent. Daardoor steeg het marktaandeel duurzaam voedsel van 5,5 naar 6,1 procent. Mensen kochten vooral meer duurzame vis (+21 procent) en eieren (+15).

Uit de monitor, die staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma (PvdA) woensdag naar de Kamer stuurde, blijkt verder dat vooral supermarkten en speciaalzaken meer duurzaam verkochten.

Van de totale omzet in supermarkten is zeven procent duurzaam. Bij groenteboeren, viswinkels en bakkers gaat het om ruim negen procent. Cateringbedrijven en restaurants blijven met een aandeel van bijna drie procent ver achter.