'Ultracompacte auto geeft slechte bescherming'

Ultracompacte voertuigen zoals de Tazzari Zero of de Renault Twizy beschermen de inzittenden een stuk slechter dan gewone auto's. Vaak kan zo'n ongeluk fataal aflopen. Dat concludeert Euro NCAP uit een crashtest met vier van deze voertuigen.

Het samenwerkingsverband van de ANWB, Europese overheden en Europese consumentenorganisaties deed tests bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Als met die snelheid frontaal op een tegemoetkomend voertuig wordt gebotst breekt bij de Tazzari Zero de gordel af. Het hoofd van de testdummy knalde hierdoor met zo'n grote kracht op het stuur dat er een grote kans is op een dodelijke afloop.

Bij de Club Car Villager schoot het stuur een halve meter naar achteren, tegen de borst van de bestuurder. Ook hier zag het samenwerkingsverband een grote kans op een fatale afloop. De Renault Twizy is van de vier geteste wagens het minst onveilig. De kooiconstructie bleef bij een botsing met 50 kilometer per uur intact, maar er kwamen wel forse krachten op de nek van de dummy te staan. De Twizy is van de geteste ultracompacte voertuigen de enige met een airbag.

De ANWB roept fabrikanten op de veiligheid te verbeteren. Renault was nog niet bekend met het onderzoek en moet het eerst bekijken voor een reactie kan worden gegeven. De importeur van Club Car, Electrocar, kon ook niet direct reageren. De importeur van de Tazzari Zero in Nederland, Sensamotive, is niet meer ingeschreven in het handelsregister en was daarmee niet bereikbaar voor commentaar.