Mogelijke route MH370 nog eens bekeken

Een internationaal panel gaat alle gegevens die in het bijna twee maanden durende onderzoek naar het vermiste Maleisische vliegtuig zijn verzameld nog eens tegen het licht houden. Ze willen zeker weten dat de mensen die in een afgelegen deel van de Indische Oceaan naar brokstukken speuren op de juiste plek zoeken.

Experts en ministers van defensie of verkeer uit Maleisië, Australië en China kwamen maandag in de Australische hoofdstad Canberra bijeen om te bespreken wat de volgende stappen in het onderzoek moeten zijn. Op basis van satelliet- en radargegevens wordt ervan uitgegaan dat vlucht 370 van Malaysia Airlines ten westen van Australië in zee is verdwenen. Tot dusver is 4,6 miljoen vierkante kilometer oceaan afgespeurd, maar is nog niets van de Boeing 777 teruggevonden. Het toestel verdween op 8 maart met 239 mensen aan boord.

"We zijn in een stadium gekomen waarin het erg zinnig is om alle gegevens die verzameld zijn en alle analyses die gemaakt zijn nog eens te bekijken, om te verzekeren dat er niets over het hoofd is gezien, dat de veronderstellingen, deducties en gevolgtrekkingen juist zijn", zei de Australische leider van de zoekactie, Angus Houston.

De speurtocht naar brokstukken op het zeeoppervlak is vorige week afgesloten omdat wat er eventueel dreef nu wel zal zijn gezonken. Het zoeken gaat nu voort op de zeebodem en Houston zegt dat dit wel een jaar kan duren.

De speurders vragen landen en particuliere ondernemingen of zij apparatuur hebben die dieper kan dan de Bluefin 21, een onbemande duikboot die de afgelopen weken tevergeefs de zeebodem heeft afgezocht in een gebied waar begin april signalen van de zwarte doos van een vliegtuig zijn opgevangen. De Bluefin kan echter maar 4,5 kilometer diep duiken. De zee is op sommige plaatsen in het gebied dieper. Een bijkomend probleem is dat de zeebodem in het gebied nog niet echt goed in kaart is gebracht. De Bluefin kan ook geen gegevens real-time doorgeven; de data die de onbemande duikboot heeft verzameld kunnen pas worden uitgelezen als het vaartuig na iedere duik van zestien uur weer naar boven is gehaald.

Het zal waarschijnlijk nog een maand of twee duren voordat andere apparatuur ter plekke in het water kan worden gelaten, zei Houston.