Einde aan verwarring maximumsnelheid snelwegen

Automobilisten krijgen via de hectometerbordjes meer duidelijkheid over de geldende maximumsnelheid op de snelwegen. Elk bordje op de hele kilometer krijgt een snelheidsaanduiding, schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) woensdag aan de Tweede Kamer. Zij wil zo een einde maken aan de bestaande verwarring en gevaarlijke situaties voorkomen.

Vanaf 1 juni past Rijkswaterstaat op de A1, A2, A4, A12 en A15 de hectometerbordjes op elke hele kilometer aan en voorziet deze van een snelheidsaanduiding. Later dit jaar volgen de andere snelwegen. Bij wegen met drie of meer rijstroken krijgen ook de hectometerbordjes links van de weg een snelheidsaanduiding. Op de spitsstrooktrajecten worden de hectometerbordjes niet aangepast, omdat hier de snelheid frequent met andere verkeersborden wordt aangegeven.

De ANWB is tevreden over de extra informatie voor de weggebruiker. "We hebben via ons meldpunt van onze leden begrepen dat er behoefte is aan extra informatie over de snelheidslimieten", zegt ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom. Volgens hem zijn de hectometerpaaltjes een logische keuze omdat de weggebruiker hier op veel plekken al aan gewend is.

Op bijna de helft van de Nederlandse snelwegen kan nu 130 km/u worden gereden. In de toekomst komen er steeds langere trajecten met één maximumsnelheid, meldt Rijkswaterstaat. De verhoging van de snelheid naar de nieuwe wettelijke maximum van 130 gebeurt pas als de regels voor verkeersveiligheid, milieu en natuur daarvoor ruimte bieden.