McDonald's blijft minder verdienen in thuisland

McDonald's heeft in het eerste kwartaal opnieuw minder burgers, friet en frisdrank weten te verkopen in de Verenigde Staten. De groei die de Amerikaanse fastfoodketen in Europa wist te behalen werd hierdoor gedeeltelijk tenietgedaan. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

De hamburgerketen boekte in de eerste drie maanden van het jaar een omzet van 6,7 miljard dollar (4,8 miljard euro), een stijging van een procent ten opzichte van een jaar eerder. Klanten rekenden gemiddeld meer af per bezoek, maar het aantal bezoeken in de VS en in de regio Azië, Afrika en het Midden-Oosten (Apmea) nam wel af.

De verkopen in het thuisland liepen met 1,7 procent terug. In het vierde kwartaal verkocht de keten al 1,4 procent minder in de VS. In Europa stegen de verkopen in het eerste kwartaal juist met 1,4 procent, vooral door Britse, Franse en Russische klanten. In Apmea stegen de verkopen met 0,8 procent.

McDonald's behaalde in het eerste kwartaal een nettowinst van 1,2 miljard euro, vijf procent minder dan een jaar eerder. Volgens het bedrijf kwam de daling vooral doordat vorig jaar eenmalige belastingbaten werden ingeboekt.