Netflix verhoogt prijs voor nieuwe leden

Netflix gaat deze zomer nieuwe abonnees een hogere abonnementsprijs voorschotelen. Met de eerste prijsverhoging in drie jaar wil de online videodienst het eigen aanbod van series uitbreiden. Dat maakte het Amerikaanse bedrijf maandagavond bekend bij de eerstekwartaalcijfers.

De prijsverhoging van een tot twee dollar (circa 0,72 tot 1,44 euro) per abonnee moet ingaan per juli. De ongeveer 36 miljoen bestaande abonnees blijven in ieder geval nog tot en met volgend jaar dezelfde prijs betalen. In Nederland is de prijs 7,99 euro per maand. In de Verenigde Staten zijn abonnees acht dollar kwijt.

Na de vorige prijsverhoging, in 2011, verloor het bedrijf achthonderdduizend abonnees en tachtig procent van de beurswaarde. Na de aankondiging maandagavond koerste het aandeel Netflix in de handel nabeurs juist 6,6 procent hoger op 371,50 dollar. Met het extra geld wil de dienst meer eigen series maken, zoals het al succesvol deed met House of Cards.

De online videodienst zette in de eerste drie maanden van het jaar 24 procent meer om dan een jaar eerder, met 1,3 miljard dollar. De winst bedroeg 53 miljoen dollar. Vorig jaar verdiende het bedrijf slechts 2,7 miljoen dollar.