Limburgse spoorlijnen open voor andere vervoerders

Het spoor in Limburg tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Kerkrade wordt vanaf eind 2016 opengesteld voor andere vervoerders dan de NS. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maandag bekendgemaakt in Venlo.

De staatssecretaris heeft met de provincie Limburg afspraken gemaakt over de zogeheten decentralisatie van het spoor. Dat betekent dat naast de NS ook andere vervoerders de concessie kunnen krijgen. Na een aanbesteding, die wordt uitgevoerd door de provincie Limburg, rijden vanaf december 2016 mogelijk stoptreinen van een andere vervoerder over de lijnen.

Mansveld maakte ook bekend dat het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt verbeterd. Zo moet er vanaf december 2017 een nieuwe, rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen naar het Duitse Herzogenrath en Aken rijden. Het spoor tussen Landgraaf en de grens bij Herzogenrath moet om die reden eerst geschikt worden gemaakt voor elektrische treinen. Momenteel rijden op dit traject nog dieseltreinen.

Eerder werd in Limburg al de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade) gedecentraliseerd. Het aanbesteden van spoorlijnen vloeit voort uit afspraken die gemaakt zijn in het eerste kabinet-Rutte. Daarbij is wel vastgelegd dat de NS verantwoordelijk blijft voor het hoofdrailnet. Zo blijft de NS in Limburg verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met de intercity's.