Outcast zoekt Kickstartergeld voor HD-reboot

De wat oudere gamers kennen de open-wereld actiegame Outcast van Belgische bodem uit 1999 vast nog wel. Nu zijn er enkele oud-collega's van het toenmalige bedrijf Appeal bezig om via Kickstarter geld bij elkaar te zoeken om hun game naar de huidige tijd te tillen.

Outcast is nooit geweldig succesvol geweest maar was wel een van de eerste open-wereldgames, met een apart maar onderhoudend verhaal. Je kon er voertuigen in besturen en in vele opzichten waren ze hun tijd ver vooruit. Zelfs de engine was erg apart, want deze maakte geen gebruik van polygonen, maar voxels, waardoor de buitenomgevingen er wijds uit konden zien. Voxels waren ook meteen een nadeel, want grafische kaarten zoals 3DFX en dergelijke konden daar helemaal niets mee. Softwarematige rendering dus, en een flinke kluif voor je pc toentertijd.

De makers zoeken 600.000 dollar bij elkaar om de game een facelift te geven en het helemaal klaar te stomen voor deze generatie computers. Mijlpalen die boven de initiële bedrag zijn beloofd zijn Mac- en Linux-support, DirectX 11-functies met bijvoorbeeld dynamische weereffecten, Oculus Rift en next-gen consoles. Bij de mijlpaal van 1,7 miljoen dollar krijgen we een geheel nieuwe regio naast de bestaande wereld. De makers mikken op een release eind 2015, mochten ze de Kickstarter succesvol krijgen. Hieronder zie je een plaatje van het originele Outcast en een prototype van de reboot.

OutcastOutcast 1999


Outcast remake
Outcast remake