Nieuwe poging voor Nederlands-Duitse grensexpress

Het stilgezette grenstreinproject tussen Hengelo en het Duitse Bad Bentheim wordt wellicht weer tot leven gewekt. De bedoeling is dat de Grensland Express over drie jaar van Hengelo via Osnabrück tot Bielefeld rijdt. De hoop is dat door de uitbreiding van het traject dagelijks 750 mensen de regionale trein pakken, zo maakte de gemeente Bad Bentheim bekend.

Wel moet de financiering nog rondkomen, laat een woordvoerder van het ministerie van economische zaken van de deelstaat Nedersaksen weten. Aan de Nederlandse kant zijn de provincie Overijssel en de regio Twente bij de financiering betrokken en aan de Duitse kant zouden de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen een bijdrage moeten leveren.

De oude Grensland Express van Hengelo via Oldenzaal naar Bad Bentheim reed in december voor de laatste keer, omdat de lijn niet voldoende opbracht. Dagelijks pakten zo'n 250 mensen de trein, terwijl er zeshonderd nodig waren om de lijn rendabel te krijgen.

Overheden moeten sowieso een financiële bijdrage leveren. "Lokaal transport is altijd met subsidies verbonden", licht burgemeester Volker Pannen van Bad Bentheim toe. Pannen hoort bij de groep Nederlandse en Duitse politici die het initiatief hebben genomen de regionale grenstrein weer leven in te blazen.

Welk bedrijf de trein gaat exploiteren staat nog niet vast. Een woordvoerder van vervoerder Syntus, die de oude Grensland Express exploiteerde, verklaarde dat nog niet vaststaat in hoeverre het bedrijf wordt betrokken bij de nieuwe poging. De openbare aanbestedingsprocedure wordt eind april gehouden. De trein zou vanaf december 2017 zeker vijftien jaar moeten gaan rijden.

Grensland Express
De Grensland Express zoals deze van december 2010 tot december 2013 reed tussen Hengelo en Bad Bentheim