'Einde discussie fusie NS en ProRail'

Een fusie tussen NS en ProRail is voorlopig van de baan. En de discussie daarover ook, zei staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) vrijdag tijdens een persconferentie in Den Haag, waar ze de plannen voor de toekomst van de spoorsector ontvouwde. "Wat mij betreft komt daar een einde aan."

In deze zogeheten Lange Termijn Spooragenda is afgesproken dat beide spoorbedrijven niet samengaan. In de Tweede Kamer gaan daartoe stemmen op en uit een recent uitgelekt advies bleek dat de scheiding tussen NS en ProRail ongedaan moet worden om de aanhoudende problemen op het spoor structureel op te lossen.

Mansveld is er echter van overtuigd dat de huidige 'ordening' van het spoor voldoet. Aanpassing daarvan brengt de doelen die NS en ProRail willen bereiken niet dichterbij, zei de staatssecretaris. Er is wel gekeken naar een eventuele samenvoeging. "We hebben alle opties overwogen."

Wel zijn afspraken gemaakt die moeten leiden tot een betere samenwerking tussen beide spoorbedrijven. Daarnaast zullen NS en ProRail scherper worden aangestuurd door de overheid; Mansveld gaat de bedrijven meer afrekenen op de prestaties die de reizigers elke dag ervaren en minder op de gemiddelde prestaties over het hele jaar.

"Gemiddeld is niet goed genoeg", zei Mansveld daarover. "De prestaties moeten beter." Daarvoor is een cultuuromslag nodig. Het devies de komende jaren is dan ook 'eerst beter, dan meer.' De prestaties moeten de komende jaren eerst omhoog, en dan met name tijdens de spits, voordat er vaker treinen gaan rijden.

De NS en ProRail moeten zich voortaan richten op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat betekent dat de NS zich vooral richt op het hoofdrailnet. Ook moeten andere vervoerders beter gaan samenwerken met de NS en ProRail. Centraal moet staan de reis van deur tot deur, en niet meer de reis van station naar station, aldus Mansveld.

Mansveld veegt fusie NS en ProRail van tafel (Foto: Novum)
Mansveld veegt fusie NS en ProRail van tafel (Foto: Novum)