'NS wordt aan banden gelegd door de overheid'

De Nederlandse Spoorwegen worden door de overheid aan banden gelegd en moeten de ambitie opgeven om een belangrijke Europese speler te worden. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. De vervoerder mag niet meer meedoen met aanbestedingen van het regionale vervoer en moet zich vooral toeleggen op zijn publieke taak om treinen goed te laten rijden.

Volgens de krant staat dat in de spooragenda voor lange termijn die het kabinet binnenkort bekendmaakt. Ook staat in het stuk dat een fusie tussen NS en spoorbeheerder ProRail, geopperd in de Tweede Kamer, van de baan is. Wel moeten de twee bedrijven beter gaan samenwerken. Bij vertragingen heeft ProRail de doorslaggevende stem, om zo sneller te kunnen werken.

Ook moeten beide bedrijven beter samenwerken bij investeringen en worden ze in de toekomst strakker aangestuurd vanuit de overheid. Ze worden dan ook op dagelijkse prestaties afgerekend door de minister van Financiën en de staatssecretaris van Infrastructuur, schrijft de krant.

Daarnaast mag de NS niet meer meedoen met aanbestedingen van regionaal vervoer en moet het zich beperken tot het hoofdrailnet. Voor de NS komt die beslissing niet goed uit, stelt De Telegraaf. Het bedrijf kocht vorig jaar voor miljoenen busbedrijf Qbuzz en een deel van vervoerder HTM. Omdat die bedrijven nu niet meer mogen groeien, is sprake van een soort 'sterfhuisconstructie'.

De ambitie van de NS om nu zo veel mogelijk bus- en treinlijnen in Nederland en een deel van Europa te krijgen, is daarmee voorgoed van de baan. NS-president Timo Huges zou het echter niet erg vinden als de NS zich moet beperken tot het hoofdrailnet, als dat maar in stand blijft, aldus De Telegraaf.