FOK!auto: fouter wordt het niet

Matje in de nek, leren jackie en vossenstaartje aan de sleutel: fouter wordt het niet. Daar past dan ook meer één auto bij. Vandaag neemt FOK!auto je mee naar de Opel Manta.

De Opel Manta is waarschijnlijk een van de foutste auto's ooit gemaakt. Geproduceerd tussen 1970 en 1988 reden destijds vele Sjonnies met deze sportwagen voor de gewone man. Niet voor niets heeft deze auto dan ook een ware culstatus verworven, mede door het foute imago. Maar daarover later meer. Overigens is de Manta de langst geproduceerde Opel ooit. In 13 jaar tijd zijn er 1.056.436 stuks geproduceerd, waarvan de meeste in Antwerpen.

De Manta A
Van de Manta zijn twee versies verschenen: de Manta A en de Manta B, zo leert Wikipedia ons. De Manta A verscheen in september 1970, als het coupémodel van gezinsbak Opel Ascona. Het introductiemodel werd geleverd met drie verschillende motoren. De traagste Manta, de 1600, had een topsnelheid van maar liefst 150 km/h. De snelste variant had 90 pk aan boord en ging 170 km/h. Twee jaar later verscheen een model met een motor van 110 pk en een topsnelheid van wel 190 kilometertjes per uur. In juli 1975 viel het doek voor de Manta A, na een productieaantal van net geen half miljoen exemplaren.

manta ADe Manta A (foto: Habakuk)

Manta B
De Manta B was nog succesvoller. Dit model is gebouwd van 1975 tot 1988. In die dertien jaren rolden maar liefst 738.244 exemplaren van de band. De Manta B was een werkelijke revolutie. Het model was een stuk hoekiger, en viel daarom niet bij iedereen in de smaak. De Manta B was dan ook een stuk fouter.

In al die jaren is de Manta B geleverd met veel verschillende motoren. De basisversies hadden een motorinhoud van slechts 1200 cc. Hiermee trok je dus niet de klinkers uit de straat. Later kon dit wel, want in 1985 verscheen de Manta GSi. Deze had een tweelitermotor en was het antwoord op de succesvolle Golf GTI.

De laatste Manta B's waren zeer luxe auto's. Met het label 'GSI Exclusive' rolden deze sportwagentjes van de band met tal van accessoires, waaronder dubbele koplampen, een enorme spoiler en zelfs airco. Maar aan alles komt helaas een eind. In 1987 verdween de Opel Manta, om plaats te maken voor de Opel Calibra.

Manta BDe Manta B (foto: Stahlkocher)

Waar culticoon
Door het foute imago dat aan de Manta kleefde, heeft de auto een ware culstatus verworven. Zo noemden onze oosterburen in de 80's Manta-rijders 'Manni's'. Dit van Manfred, wat in Duitsland hetzelfde is als bij ons Sjonnie. Er verschenen zelfs heuze moppen over de Opel Manta, die 'Mantawitze' werden genoemd.

De filmheld
Dankzij het imago is de Manta te zien in verschillende films. Zo verscheen in 1991 de film 'Manta, Der Film'. Een jaar later kwam er een nieuwe film op het doek met de Manta in de hoofdrol: 'Manta, Manta'. Het bekendst bij de jeugd is de Manta echter van de serie en de films van 'New Kids'. Hierin wordt een gifgroene Manta rondgereden door Rikkert Biemans, een jongen met stekels en een matje.

De Manta van Rikkert, jonguh!