'Lokale politici overschatten bereik sociale media'

Lokale politici verkijken zich op de invloed van sociale media als Twitter en Facebook. In aanloop naar de raadsverkiezingen zetten zij deze media veelvuldig in om kiezers te bereiken, maar die gebruiken vooral traditionele media zoals het gratis huis-aan-huisblad, de (regionale) krant, radio of tv. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van TNS Nipo samen met Raadslid.nu, de Vereniging van Griffiers en kandidaat-raadslid Aart Paardekooper.

"Kiezers maken wel ruim gebruik van sociale media, maar zetten ze maar mondjesmaat in voor het vergaren van politieke informatie", aldus de onderzoekers. Het leeuwendeel van de kiezers gebruikt geen sociale media om de politiek te volgen. Dertien procent doet dat wel.

"Politici overschatten het bereik van sociale media", concludeert TNS Nipo-onderzoeker Peter Kanne na de peiling onder ruim zevenhonderd raadsleden en dertienhonderd kiezers. "Niet verwonderlijk, aangezien negentig procent van de politici zelf actief is op sociale media."

Kanne adviseert politici die meer effect willen sorteren met Facebook en Twitter vooral eerlijk te zijn. Ruim de helft van de kiezers zegt meer sympathie te krijgen voor een partij of politicus als die online fouten durft toe te geven.

Twitter blijkt het meest politieke sociale medium, maar bereikt slechts zo'n vier procent van de kiezers met politieke informatie. Facebook is weliswaar minder politiek, maar heeft een groter bereik.

VVD-raadsleden zijn volgens de onderzoekers het actiefst op de sociale media: gemiddeld worden door de liberalen 3,8 media ingezet. Raadsleden van de VVD zijn daarnaast opvallend vaak aanwezig op de netwerksite Linkedin (58 procent tegen 35 procent gemiddeld).