Nog radiocontact na uitzetten communicatie MH-370

Met een van de piloten van het zoekgeraakte Maleisische verkeersvliegtuig is nog radiocontact geweest nadat een van de communicatiesystemen van het toestel al was uitgezet, hebben Maleisische functionarissen zondag gezegd. Hij gaf verkeersleiders een geruststellende mededeling en wenste hun een goede nacht. Dit gegeven versterkt het vermoeden dat een van de vliegers in de verdwijning van de Boeing 777 de hand heeft gehad.

De autoriteiten onderzochten de vluchtsimulator die een van de piloten thuis had gebouwd, om te zien of hij misschien iets van plan was met het vliegtuig. Ook werd de achtergrond van alle 239 inzittenden nagetrokken, alsook van het grondpersoneel dat bij de voorbereiding van de vlucht betrokken was.

Het toestel van Malaysian Airlines vertrok op 8 maart rond 00.40 uur voor een vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing. Zaterdag bevestigde de Maleisische regering dat het vliegtuig opzettelijk van richting was veranderd en nog urenlang in de lucht was gebleven. Waar het terecht is gekomen is nog altijd een raadsel; de gissingen variëren van Centraal-Azië tot ver op de Indische Oceaan.

Volgens de autoriteiten heeft iemand aan boord een klein halfuur na het vertrek, om 01.07 uur, het Aircraft and Communications Addressing and Reporting System (ACARS) uitgeschakeld. Veertien minuten later werd ook de transponder uitgezet, die de identiteit van het vliegtuig doorgeeft aan commerciële radarstations. Het feit dat de twee systemen los van elkaar en met enige tijd ertussen uitvielen is een sterke aanwijzing dat er opzet in het spel was.

De Maleisische minister van defensie Hishammuddin Hussein verklaarde op een persconferentie dat de laatste geruststellende woorden uit de cockpit - "Alles goed, goedenacht" - werden gesproken nadat het ACARS was uitgezet. Degene die met de verkeersleiders sprak meldde geen problemen en probeerde daarmee mogelijk de verkeersleiding te misleiden.

Generaal-majoor Affedi Buang van de Maleisische luchtmacht verklaarde dat het onbekend is of het de gezagvoerder of de copiloot was die met de verkeersleiding sprak. De cockpit voice recorder en de flight data recorder van het vliegtuig kunnen meer duidelijkheid geven over wat er met het vliegtuig is gebeurd, maar het is de vraag of die ooit zullen worden gevonden. Inmiddels is de zoekactie uitgebreid tot elf landen waar het vliegtuig mogelijk overheen is gevlogen en het aantal landen dat met het zoeken meehelpt is toegenomen van veertien tot 25.

"Het zoeken was al een zeer ingewikkelde, multinationale inspanning. Het is nu nog lastiger geworden", zei minister Hishammuddin.

Omdat de mogelijke noordelijke route over landen voert met druk luchtverkeer, vermoeden experts dat degene die vliegtuig bestuurde eerder voor de zuidelijke route heeft gekozen, over de Indische Oceaan. Dit is een van de diepste zeeën ter wereld en een van de meest afgelegen stukken water, waarvan maar een klein deel wordt bestreken door radar.

ACARS is een systeem om informatie over de motoren en andere onderdelen van een vliegtuig door te sturen, zodat bij problemen onderhoudsploegen meteen aan de slag kunnen als een vliegtuig geland is. Hoewel het op vlucht 370 werd uitgeschakeld, gaf het systeem nog elk uur zwakke pulsen door die door een satelliet werden opgevangen. De laatste 'ping' kwam door om 08.11 uur, zeven uur en 31 minuten nadat het vliegtuig was opgestegen.

Volgens de Maleisische autoriteiten en luchtvaartexperts moet degene die de communicatiesystemen van het vliegtuig heeft uitgeschakeld en het vliegtuig vervolgens heeft bestuurd verstand van zaken hebben gehad. Hierdoor valt de verdenking op een van de twee piloten, of allebei.