'Eén btw-tarief kost klanten supers twee miljard'

Consumenten zijn per jaar twee miljard euro extra aan hun supermarktboodschappen kwijt, als er één btw-tarief van vijftien procent komt. Daarvoor waarschuwt directeur van de brancheorganisatie van supermarkten CBL René Roorda vrijdag in een interview met vakblad Distrifood. Hij reageert hiermee op het plan van D66 om de twee tarieven van 6 en 21 procent samen te voegen.

Op dit moment valt 85 procent van het assortiment in supermarkten onder het lage tarief van zes procent. Het CBL is daarom fel tegen het plan voor een tarief van vijftien procent, waarvoor een Kamermeerderheid lijkt te bestaan. "We gaan de politiek laten weten dat dit absoluut niet kan", zegt Roorda tegen Distrifood. "Iedereen in Nederland doet boodschappen, dus dit heeft een enorm inflatie-opjagend effect. Dit plan moet van tafel."

D66-leider Alexander Pechtold introduceerde zijn plan woensdag, nadat onderzoekers van het Centraal Planbureau hadden geschreven dat het huidige lage tarief van zes procent niet werkt om de belastingdruk voor lagere inkomens te verminderen. Een btw-tarief zou volgens de onderzoekers daarom een enorme welvaartswinst opleveren. Om lagere inkomens tegemoet te komen werken de inkomstenbelasting of sociale uitkeringen beter, schreven de onderzoekers.