Vodafone blundert met publiceren klantgegevens

Vodafone heeft onbedoeld de gegevens van tienduizenden klanten in de telefoongids gepubliceerd en doorgegeven aan nummerinformatiediensten. Dat meldt het telecombedrijf vrijdag. De fout is inmiddels hersteld. De ruim 91 duizend klanten zijn vrijdag op de hoogte gebracht per sms.

De blunder is het gevolg van een combinatie van technische en menselijke fouten. Klanten die niet in de telefoongids wilden zijn er daardoor wel ingekomen en omgekeerd. Volgens Vodafone is de fout te laat ontdekt en ging het er te gemakkelijk van uit dat het om een paar individuele gevallen ging. Pas later had het bedrijf in de gaten dat het om een structureler probleem ging.

Vodafone-topman Rob Shuter zegt in een blog dat dit nooit had mogen gebeuren. "Hoewel de fout inmiddels is hersteld, hebben we het vertrouwen van klanten beschaamd. Dat vind ik heel erg", schrijft hij. Vodafone heeft inmiddels de Autoriteit Consument en Markt ingelicht.

Na het ontdekken van de blunder heeft Vodafone direct alle telefoonnummers van de betrokken klanten laten verwijderen bij de Telefoongids en waar mogelijk bij de nummerinformatiediensten. Het bedrijf wil er verder 'alles aan doen' om klanten te helpen die in de problemen zijn gekomen door de fout. Ook kunnen ze kosteloos een ander telefoonnummer krijgen.

Klanten krijgen binnenkort een persoonlijke brief met uitleg. Ook is er een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen om mensen met vragen direct te kunnen helpen.