Verkoop fysieke spellen drukt omzet gamesoftware

De Nederlandse markt voor gamesoftware heeft vorig jaar 3,7 procent aan omzet ingeleverd. De daling kwam volledig op het conto van games die in de winkel worden gekocht, en dan vooral spellen speciaal voor de pc. De verkoop van internetspellen steeg juist. Dat maakte brancheorganisatie NVPI dinsdag bekend.

De totale omzet uit gamessoftware kwam vorig jaar uit op 247,3 miljoen euro, aldus het door GfK uitgevoerde onderzoek. De omzet uit fysieke pc-games daalde met ruim 28 procent tot 19,8 miljoen euro. De omzet uit de grootste gamesmarkt, die voor consoles, kwam 11,6 procent lager uit op 165,5 miljoen euro.

De omzet uit online gedownloade games, op bijvoorbeeld de smartphone of de pc, steeg met bijna de helft, tot 62 miljoen. Deze cijfers zijn nog exclusief de omzet uit abonnementen op games of aankopen binnen spellen.

Voor dit jaar verwacht de NVPI dat het aandeel online games nog verder toeneemt. De nieuwe consoles, de PS4 en de XBoxOne, zullen echter ook voor goede resultaten zorgen, laat voorzitter Henk Hoogendoorn in een toelichting weten.