NS wijt boete aan slecht weer

De boete die de NS opgelegd heeft gekregen voor het uitblijven van betere prestaties in 2013 is met name een effect van het winterse en herfstachtige weer. In een reactie wijst de NS erop dat dertien keer met een aangepaste dienstregeling moest worden gereden.

In het najaar was sprake van werkzaamheden waar veel reizigers last van hadden. In het laatste kwartaal klaagden klanten over overvolle treinen, waarop diverse treinen zijn verlengd.

De boete van 2,75 miljoen euro die staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) woensdag definitief oplegde was in 2012 al voorwaardelijk opgelegd. In dat jaar maakte de NS 264 miljoen euro winst. Omdat de situatie niet genoeg is verbeterd, is de boete nu definitief geworden. De NS wijst erop dat bij de bekendmaking van de jaarcijfers afgelopen vrijdag al de verwachting was uitgesproken dat de boete moest worden betaald. Over vorig jaar leed de NS 43 miljoen euro verlies.

De punctualiteit was vorig jaar in orde, 93,6 procent van de treinen reed op tijd. Maar toch waren reizigers hier niet tevreden over. Ook vinden zij dat servicemedewerkers aanspreekbaar moeten zijn en was de kans op een zitplaats in de spits volgens hen te klein. De NS wijst erop dat de klanten tevredener zijn over de reinheid van treinen en stations. Ook de informatievoorziening bij verstoringen wordt hoger beoordeeld. De komende jaren wil de NS meer aandacht geven aan trajecten waar klanten vaak met vertragingen of verstoringen te maken hebben.