FOK!toen: Het debuutalbum van KISS

Vandaag hebben we in FOK!toen alweer een prachtig album in de aanbieding dat vandaag precies veertig jaar geleden voor het eerst in de betere platenwinkels te vinden was. Het was namelijk op 18 februari 1974 dat KISS, het debuutalbum van de Amerikaanse hardrockband KISS, uit werd gebracht. Een mooie gelegenheid voor FOK!toen om terug te blikken op het ontstaan van de legendarische band, die in Nederland vooral naam zou maken met hits zoals 'I Was Made For Lovin' You', 'Sure Know Something' en 'God Gave Rock & Roll To You'.

Kiss - Kiss

De vroege jaren
Voor het ontstaan van de band KISS moeten we terug naar 1970. In dat jaar werd in New York de band Rainbow opgericht. Rainbow bestond uit bassist Gene Klein, gitaristen Stanley Eisen en Stephen Coronel, toetsenist Brooke Ostrander en drummer Joe Davidson. Davidson zou de band echter al weer snel verlaten en werd opgevolgd door Tony Zarella.

Na een optreden in 1971 ontdekte men dat er al een band was die Rainbow heette en zodoende werd voor een nieuwe naam gekozen. De band luisterde vanaf dat moment naar de naam Wicked Lester. Klein en Eisen wilden vanaf dat moment alleen nog maar eigen werk spelen. Gedurende het korte bestaan van de band zou Wicked Lester slechts tweemaal optreden. Zo speelde de band op 23 april 1971 in South Fallsburg (New York), gevolgd door een optreden in de zomer van 1971 in Atlantic City, New Jersey. Aan dat optreden zou de band geen goede herinneringen overhouden, de complete backline van de band werd na het concert gestolen.

Wicked Lester (Foto: Wikipedia)
Wicked Lester (Foto: Wikipedia)

Wicked Lester
Na een ontmoeting met technicus Ron Johnsen krijgt Wicked Lester de kans om in de befaamde Electric Lady Studio's een aantal demo's op te nemen. Johnson gaat vervolgens met de opnames bij een aantal grote platenmaatschappijen maar de meesten zien geen heil in de band. Alleen Epic Records toonde interesse voor de band maar wou dan wel een andere gitarist inplaats van Stephen Coronel. Coronel werd vervangen door sessiemuzikant Ron Leejack zodat de band verder kon met de opnames van hun album.

Nadat Epic de voltooide opnames van Wicked Lester te horen kreeg was labelbaas Don Ellis vrij duidelijk. "Ik haat deze rommel en bij Epic zal het zeker niet worden uitgebracht!" Een dag later zat Wicked Lester zonder platencontract. Gene Klein en Stanley Eisen, die inmiddels de artiestennamen Gene Simmons en Paul Stanley gebruikten, besloten om met een nieuwe band te beginnen. Waar het bij Wicked Lester nog een mengelmoes was van allerlei verschillende stijlen, wilden Simmons en Stanley zich vanaf dat moment meer richten op harde en simpele rock-'n-roll.

Kiss in 1974
Kiss in 1974

KISS
Het eerste nieuwe bandlid dat werd aangetrokken door de band was drummer George Peter John Criscuola (Peter Criss). Criss had een advertentie geplaatst in het toonaangevende muziekblad Rolling Stone, waarin hij aangaf op zoek te zijn naar een harde band. Nadat Wicked Lester nogmaals was afewezen door Epic besloten de mannen zich op hun nieuwe band te gaan richten. Stanley plaatste een advertentie in The Village Voice waarin de band aangaf op zoek te zijn naar een leadgitarist die voor langere tijd beschikbaar moest zijn.

Bij één van de audities kwam een jonge gitarist binnen die opviel omdat hij twee verschillend gekleurde schoenen aanhad. Zonder een woord te zeggen sloot de jonge snarenplukker zijn instrument aan en begon te spelen. Simmons, Stanley en Criss waren onder de indruk en vroegen Paul Daniel Frehley (Ace Frehley) om voor een tweede sessie terug te komen. Vanaf kerst 1972 was de line-up compleet. Na een paar weken oefenen kreeg de band de naam KISS en op 30 januari 1973 volgde het allereerste optreden.

Kiss logo

De bandnaam
Over het ontstaan van de bandnaam bestaan de meest uiteenlopende verhalen. Zo zou het een afkorting zijn van Knights In Satans Service, Kids In Satans Service, Kinder SS of Keep It Simple Stupid. Grote flauwekul natuurlijk. De naam werd namelijk bedacht door Paul Stanley, toen deze samen met Simmons en Criss door de stad New York reed. De mannen hadden een gesprek over bandjes waarin ze eerder hadden gespeeld en Criss vertelde dat hij in een band had gezeten die Lips heette. Geinspireerd door deze naam zei Stanley: "Wat denken jullie van de naam KISS?"

Ook over het logo van de band ontstonden de leest wilde geruchten. In de overgangsfase van Wicked Lester naar KISS had de band een optreden. Ace Frehley had een logo voor KISS ontworpen waarbij de s'en er uitzagen als bliksemflitsen. Veel mensen zagen echter ook een gelijkenis met de runetekens die gebruikt werden door de SS in de Tweede Wereldoorlog en dachten dat de mannen van KISS nazi's waren. Een nogal vreemde gedachtengang daar zowel Frehley, Simmons als Stanley van joodse afkomst zijn.

Het album Kiss op cassette
Het album Kiss op cassette

Het eerste optreden van KISS
Het eerste optreden van KISS vond plaats op 30 januari 1973. Bij het optreden, waarbij de groep nog geen gebruik maakte van makeup, waren slechts drie aanwezigen in de Popcorn Club in Queens, New York. De iconische maskers zouden pas volgen bij het officiele debuutoptreden op 9 maart in The Daisy in Amityville. Vier dagen na dat optreden dook de band samen met producer Eddie Kramer de studio in om een vijftal nummers op te nemen. Kramer had eerder naam gemaakt met zijn werk voor artiesten zoals David Bowie, Jimi Hendrix, Led Zeppelin en The Rolling Stones.

Bij de demosessie in de Electric Lady Studio werden de volgende tracks opgenomen:
1. Deuce
2. Cold Gin
3. Strutter
4. Watchin You
5. Black Diamond

De opnames van het debuutalbum
KISS had ondertussen een manager gevonden in de persoon van Bill Aucoin, een voormalig tv-regisseur. Deze had de band een paar keer zien optreden en wilde graag voor de mannen aan de slag. Aucoin mocht zichzelf meteen bewijzen; hij moest binnen twee weken een platencontract voor de groep zien te regelen. Op 1 november 1973 was KISS de allereerste band die een contract tekende bij het gloednieuwe Casablanca Records, een subdivisie van Buddah Records.

Op 10 oktober 1973 begonnen de opnames voor de eerste elpee van KISS in de Bell Sound Studios in New York. In de studio neemt de groep, met Kenny Kerner en Richie Wise achter de knoppen, een negental eigen composities op. Veel van de composities van Simmons en Stanley stamden nog uit de Wicked Lester-tijd. In dertien dagen werd het gehele album opgenomen. Op 18 februari 1974 lag het titelloze debuutalbum van KISS in de Amerikaanse platenwinkels.

Ter gelegenheid van het nieuwe label Casablanca Records werd een groot feest georganiseerd in het Century Plaza Hotel in Los Angeles. Ook mocht de aanwezige pers kennismaken met de band KISS. De mannen waren al druk bezig om de luidste band ter wereld te worden en gaven een bombastische rockshow, waarmee ze Warner Bros. Records (de distributeur van Casablanca Records) behoorlijk lieten schrikken. Kort na het optreden kreeg Casablanca dan ook te horen dat Warner Bros. een einde aan hun deal met het label zou maken als KISS de makeup niet zou droppen. De mannen van KISS weigerden om daar gehoor aan te geven. Casablanca Records mocht op zoek naar een nieuwe distributeur.

De hoes van KISS

Kiss op cassette
Kiss op cassette

Voor de hoesfoto van het debuutalbum liet KISS zich inspireren door de hoes van Meet the Beatles. Vooral voor Gene Simmons waren The Beatles een grote invloed geweest om muziek te gaan maken. De maskers van de band waren nog in een vroeg stadium en Ace Frehley, die indruk wilde maken bij zijn bandgenoten, had ook een deel van zijn haar zilverkleurig laten verven. Frehley zou daar achteraf niet blij mee zijn geweest. Zo bleef de verf nog wekenlang in zijn haar zitten en ook had Frehley een allergische reactie op het zilver in de verf.

Toen de bandleden bij fotograaf Joel Brodsky aankwamen dacht deze dat hij met een groep clowns te maken had en wilde de groep met ballonnen op de foto zetten. Brodsky zou dit verhaal van Peter Criss later naar het land der fabelen verwijzen.

Het album

De 1e persing van Kiss
De 1e persing van Kiss

Kant A:
01 Strutter 3:10
'Strutter' was een nummer gebaseerd op het liedje 'Stanley the Parrot' dat Gene Simmons jaren voor KISS had geschreven. De track zou jarenlang op de setlists van de groep te vinden zijn. In augustus 1974 zou het nummer ook als single worden uitgebracht.

02 Nothin' To Lose 3:26
'Nothin' To Lose' was de eerste single van dit album. In het liedje probeert de zanger zijn vriendin over te halen voor een potje anale seks. Maar goed dat men dat in die tijd niet wist, anders was deze single vast niet zo vaak gedraaid.

03 Firehouse 3:18
Ook 'Firehouse' was één van de live-favorieten van de band. Tijdens concerten liet Gene Simmons zien hoe goed hij kon vuurspuwen. Dat dit ook wel eens niet helemaal goed ging had hij het voorgaande jaar al eens gemerkt toen tijdens een optreden zijn kapsel in de fik vloog.

04 Cold Gin 4:21
'Cold Gin' was de allereerste compositie die Ace Frehley voor de band zou schrijven. Frehley schreef het nummer in een notitieblok terwijl hij in de metro van New York zat. Frehley: "Ik had nog nooit gitaarles gehad, maar niemand wil dat geloven. Ik had geen idee dat dit een KISS klassieker zou gaan worden."

05 Let Me Know 2:58
'Let Me Know' heette oorspronkelijk 'Sunday Driver' en was het nummer dat Stanley speelde toen hij voor het eerst kennismaakte met Simmons.

De 2e persing van Kiss
De 2e persing van Kiss

Kant B:
01 Deuce 3:05
'Deuce' was de track waarmee KISS tussen 1973 en 1976 haar concerten opende. Het nummer werd geschreven door Simmons, die zegt dat hij niet meer weet waarover het nummer ook alweer ging.

02 Love Theme From Kiss 2:24
Bij de clubshows in 1973 speelde KISS al een nummer getiteld 'Acrobat'. Voor de versie op de elpee werd het nummer ingekort en kreeg de titel 'Love Theme From Kiss'. In 2010 zou het instrumentale nummer te horen zijn in de film Somewhere van Sofia Coppola.

03 100,000 Years 3:22
'100,000 Years' was het nummer dat bij concerten het intro vormde voor een fijne drumsolo van Peter Criss. Bij de demo-versie van '100,000 Years' had het nummer een extra couplet, maar deze zou de elpee niet halen.

04 Black Diamond 5:11
Net als bij The Beatles mocht ook drummer Peter Criss bij één nummer zijn zangkunsten vertonen. 'Black Diamond' was het nummer waarmee KISS jarenlang haar concerten zou afsluiten.

De 3e persing van Kiss
De 3e persing van Kiss

Verschillende uitvoeringen
Twee maanden nadat het album was verschenen, werd er een nieuwe versie van het album uitgebracht met een extra track. 'Kissin' Time' was een cover van een nummer van Bobby Rydell, die op 10 mei 1974 zou worden uitgebracht op single om de verkopen van het album te verbeteren. Het mocht niet baten. Bij gebrek aan een grote hitsingle zouden er uiteindelijk maar 75.000 exemplaren van het eerste KISS-album verkocht worden.

In de jaren tachtig zou nog een heruitgave verschijnen op Mercury Records, waarbij de studioversie van 'Nothin' To Lose' was vervangen door een live-uitvoering. Van de Amerikaanse elpee uit 1974 bestaan ook een fraaie mispersing. Op de B-kant van de plaat horen we in plaats van KISS de B-kant van de elpee Joy Jell Fantasies van de band Squeezer.

PS: Morgen in FOK!toen het allereerste doommetalalbum aller tijden.