Philips volgt winkelklanten via verlichting

Philips heeft een nieuw systeem waarmee winkels de locatie van klanten kunnen volgen om ze de weg te wijzen of aanbiedingen te doen. Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. Het systeem werkt met een mobiele app die op basis van signalen in het licht van lampen de positie in de winkel kan bepalen.

Het systeem weet volgens Philips op twee meter nauwkeurig de positie van een klant. Binnen gebouwen zou het nauwkeuriger zijn dan gps. De lampen hangen in winkels vaak al in een raster, waardoor ze gebruikt kunnen worden om de positie te bepalen, legt Philips uit. De camera van een telefoon kan de signalen in het licht opvangen, waardoor ze in de app kunnen worden gebruikt.

De app zou klanten de weg kunnen wijzen naar de verschillende ingrediënten die ze voor een bepaald recept nodig hebben. Ook zouden winkels aanbiedingen op basis van de locatie van klanten kunnen sturen. Philips stelt dat het geen gegevens van consumenten bijhoudt. Wel kunnen klanten ervoor kiezen hun gegevens met de winkels te delen. Mensen worden alleen gevolgd als ze de speciale app zelf gebruiken.

In Museum Boerhaave in Leiden is het Philips-systeem al te proberen. Daar krijgen bezoekers op een tablet extra informatie over het museumobject waar ze voor staan. Het systeem wordt getest bij enkele onbekende winkelketens. Volgens Philips zou het systeem met de camera's van de meeste smartphones werken.