'Supermarkten stunten vaker met vlees'

Het aantal diervriendelijke aanbiedingen van supermarkten is vorig jaar met zeven procent afgenomen. Dat meldt Wakker Dier zondag op basis van een analyse van de reclamefolders en websites van de tien grootste supermarktketens. In 2012 nam het aantal diervriendelijke aanbiedingen nog met vier procent toe.

Het aantal diervriendelijkere vleesaanbiedingen daalde met veertig procent naar 83, terwijl de acht grootste supermarkten ruim drieduizend keer met industrievlees stuntten. Wakker Dier is verontwaardigd. "Supermarkten negeren met hun folderbeleid de wens van consumenten, die ondanks de economische crisis steeds vaker kiezen voor diervriendelijke producten."

De supermarkten lijken met hun 'kiloknallerbeleid' alles op alles te zetten om de trend naar duurzaam en diervriendelijk tegen te houden, aldus Wakker Dier. "Zij bereiken dat klanten het 'normaal' blijft vinden dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer."

Ook de promotie voor alternatieven voor vlees- of zuivelproducten daalde. Diervriendelijkere eieren en zuivel gingen wel vaker in de reclame. Het aantal aanbiedingen steeg met respectievelijk 31 en 75 procent.

Marktleider Albert Heijn voerde vorig jaar de lijst van meeste diervriendelijke aanbiedingen aan, maar liet een daling van zestien procent zien. De nieuwe koploper is Hoogvliet. Dekamarkt had de minste aanbiedingen en sluit de lijst.

Overigens aten consumenten vorig jaar vaker diervriendelijker geproduceerde kip, meldde Wakker Dier vorige week op basis van verkoopgegevens van alle Nederlandse supermarkten. In 2013 nam de verkoop van dergelijke kippen met 43 procent toe. De verkoop van de plofkip daalde tegelijkertijd met vijf procent.